0 Košarica
0
Početna Savjeti i novosti Što je to vitamin C i zašto nam je potreban?

Zašto bi trebali uzimati vitamin C?

15. rujan 2022.

Vjerojatno se nije niti o jednom vitaminu toliko istraživalo kao o vitaminu C. Otkako ga je otkrio mađarski biokemičar Dr. Albert Szent-Gyorgyi, u prvoj polovini dvadesetog stoljeća, o njegovoj važnosti se ne prestaje istraživati. Najveći doprinos o djelovanju vitamina C pripisuje se dvostrukom nobelovcu Dr.Linusu Paulingu koji je o tom vitaminu mnogo istraživao i to zabilježio u svojoj knjizi "Vitamin C i obična prehlada".

Što je Dr.Pauling otkrio i kakav se značaj sada pripisuje vitaminu C? 

Što je vitamin C

Vitamin C ili askorbinsku kiselinu organizam čovjeka ne može sam sintetizirati pa ga je nužno unositi putem prehrane ili dodataka prehrani. Osim askorbinske kiseline postoje i drugi oblici vitamina C poput natrijevog askorbata, kalcijevog askorbata i L-askorbinske kiseline s bioflavonoidima koji se u organizmu mnogo bolje apsorbiraju od same askorbinske kiseline. 

Vitamin C nalazi se u brojnom voću i povrću

Postoje bitne razlike sintetskog vitamina C i onog iz prirodnih izvora. Sintetski oblici su mnogo lošiji i proizvedeni su uglavnom iz kukuruza koji je GMO. Drugim riječima to je kemijski sintetizirana askorbinska kiselina i nije jednake kvalitete kao vitamin C iz prirodnih izvora.

Veće doze vitamina C su potrebne tijekom raznih bolesti koje u osnovi imaju i pad imuniteta. Ovakav stav najviše je zagovarao Dr.Pauling koji se tijekom godina istraživanja bazirao na važnosti vitaminske terapije kod prehlade i težih bolesti poput raka. Dr.Pauling je čak 30 godina istraživao vitamin C i njegov utjecaj na ljudsko zdravlje zbog čega je i dobio Nobelovu nagradu. 

Zanimljivo je da je Dr.Pauling dnevno uzimao čak 18 grama vitamina C, a smatrao je da je potrebno 5 do 10 grama dnevno za dug život bez težih bolesti. 

Kao snažan antioksidans, vitamin C je odgovoran za oko 300 metaboličkih funkcija u organizmu. Novija istraživanja pokazuju vezu vitamina C i prevencije raka zbog čega se i preporučuju veće doze ovog vitamina i to u njegovom esterskom obliku. 

Od samih početaka i njegovog otkrića, vitamin C se uzimao samo kao zaštita od bolesti skorbuta. No istraživanjima se njegova uloga povećavala zbog čega je postao najpopularniji vitamin i sve više dobiva na značaju.

Uloga vitamina C u organizmu čovjeka

Već pri blagom padu imuniteta većina ljudi prvo poseže s dopunama vitamina C. Njegovo djelovanje opravdavaju studije kojima je dokazano da potiče imunološki sustav, štiti od toksina i raznih infekcija. Vitamin C u tijelu sudjeluje u obnovi tkiva i sintezi kolagena zbog čega je neophodan za stvaranje hrskavice u zglobovima i sprječavanju procesa starenja kože.

Naglasit ćemo njegovo snažno antioksidativno djelovanje. Naime, vitamin C iz organizma eliminira toksine i teške metale koji su dugoročno izvor mnogih bolesti uključujući i rak. Smatra se da dovoljne količine ovog vitamina sprječavaju djelovanje štetnih aditiva iz hrane. Djeluje protiv slobodnih radikala i sprječava oksidaciju u tijelu. Bitan je element detoksikacije organizma i zaštiti od virusnih i bakterijskih infekcija. Uzimamo ga kod gripe i prehlade te drugih infekcija. Vitamin C također snižava tjelesnu temperaturu.

Vitamin C smanjuje nivo lošeg kolesterola, potiče rast dobrog kolesterola pa se preporučuje kod bolesti krvnih žila. Budući da održava elastičnost krvnih žila, vitamin C preporučujemo samostalno ili u kombinacijama kod bolesti vena, kapilara i hemoroida. Vitamin C smanjuje rizik od nastanka sive mrene na oku, glaukoma, sprječava pretjerano zgrušavanje krvi te doprinosi bržem cijeljenju rana i čireva.  

Zabilježeno je njegovo pozitivno djelovanje kod depresije i psihičkih bolesti. U kombinaciji s vitaminima B skupine štiti od posljedica stresa i depresivnih stanja. Preporučuje se kod demencije, Alzheimerove bolesti, šizofrenije, autizma, Parkinsonove bolesti, kroničnog umora i problema s koncentracijom i pamćenjem.

Koliko je potrebno uzimati vitamina C?

Za jačanje imuniteta i zaštitu od bolesti potrebno je unositi veće doze vitamina C. One se često ne mogu dobiti iz voća i povrća, pa valja posegnuti za dodacima prehrani. Ako u 100 grama limuna ima oko 70 mg vitamina C, to znači da treba puno limuna da se zadovolji samo unos od najmanje 500 mg.

Potrebno je 7-10 limuna da bismo dobili 500 mg vitamina C

Za maksimalni učinak, a ovisno o bolesti i tegobi vitamin C je poželjno uzimati u njegovom što boljem obliku i kombinaciji s bioflavonoidima. Ester C je trenutno najbolji oblik vitamina C, posebno kod težih i kroničnih bolesti. Ovakav oblik vitamina C ulazi u tkivo i stanice i do četiri puta brže od običnog oblika vitamina C.

Iako je preporučena dnevna doza vitamina C od 60 do 90 mg, ona po mišljenju mnogih znanstvenika nije dovoljna. Već neko vrijeme sugerira se povećanje dnevne doze za odrasle na 100 do 200 mg. Maksimalnom dnevnom dozom smatra se 2 g vitamina C odrasle osobe. Veće doze mogle bi izazvati proljev, mučninu, vrtoglavicu i probleme s bubrezima. Djeci se preporučuju mnogo manje doze od odraslih. 

Vitamin C dobro je uzimati u dvije doze tijekom dana i to s obrokom, jer probavni enzimi pospješuju njegovu koncentraciju i s dosta tekućine.

Kada su povećane potrebe za vitaminom C?

Postoji niz čimbenika i lijekova koji mogu reducirati nivo vitamina C u organizmu. Neki od njih su alkohol, analgetici, antikoagulansi, oralni kontraceptivi te cigarete. Naravno, loša prehrana i nezdrave životne navike povećavaju potrebe za vitaminom C. Prehrana siromašna voćem i povrćem uzrokuje također njegov nedostatak, a prve znakove primjećujemo pri nedostatku energije i padu imuniteta. Pušačima se preporučuje uzimanje vitamina C 35 mg više nego nepušačima. 

Prehlada je jasan znak da organizmu vjerojatno nedostaje vitamina C

Trudnice i dojilje bi također trebale uzimati više vitamina C. Majčino mlijeko je bolji izbor prehrane za dojenčad nego li kravlje mlijeko, upravo zbog sadržaja vitamina C. Vitamin C se preporučuje trudnicama s komplikacijama u trudnoći te za zaštitu djeteta od prijenosa HIV-om zaražene majke i to tijekom dojenja.

I sam Dr. Pauling je mnogo istraživao o vezi vitamina C i prehlade. Smatrao je da povećane doze vitamina C mogu spriječiti i skratiti vrijeme same prehlade. Mnogi ga preporučuju kod infekcija i bolesti dišnog sustava poput astme, bronhitisa, tuberkuloze i kod problema s bakterijom u želucu Helicobacter pylori. 

Nedostatak vitamina C u tijelu se prepoznaje po:

Ako imate probleme s hipertenzijom, dijabetesom i bolestima srca i krvnih žila, onda vam je neophodan pojačan unos vitamina C. Dijabetes je tihi ubojica koji uništava i krvne žile, živce i dovodi do bolesti oka. U studiji provedenoj među starijim osoba s rizikom od makularne degeneracije oka dokazano je da doza od 500 mg vitamina C na dan u kombinaciji s cinkom, vitaminom E, beta karotenom i bakrom smanjuje rizik od nastanka i usporava razvoj te bolesti.  

Dodaci prehrani s vitaminom C

Ne sadrže svi dodaci prehrani visokovrijedni vitamin C. Kod biranja vitamina C treba obratiti pažnju i provjeriti je li on tek obični sintetski oblik ili dolazi iz prirodnih izvora  u kombinaciji s bioflavonoidima. Najbolji oblik vitamina C je esterski oblik jer se puno brže i bolje iskorištava u organizmu. Esterski oblici vitamina C koje preporučujemo su Solgar Ester C i Natural Wealth Ester C. 

Solgar Ester C osim što ga naš organizam bolje iskorištava, sadrži i bioflavonoide i prirodne izvore vitamina C poput acerole, šipka i rutina. Ova snažna kombinacija zaštiti će imunitet kod gripe i prehlade i opskrbiti organizam ovim važnim vitaminom u svim potrebama. 

Dodaci prehrani s vitaminom C iz prirodnih izvora bolji su izbor od sintetskih

Herba Croatica Vitamin C sadrži vitamin C u obliku L-askorbata koji ima produljeno djelovanje i veću bioraspoloživost. Jedinstveni mediteranski faktor pojačava njegovo antioksidativno djelovanje i čini ga dobrim saveznikom u jačanju imuniteta. Vitamin C u kombinaciji s bioflavonoidima nalazi se i u proizvodu Dietpharm Bio-C 500.

Za održavanje zdravlja krvožilnog sustava i jačanje imuniteta preporučujemo i Solgar Hy-Bio koji sadrži sinergističku formulu vitamina C i bioflavonoida. Ova kombinacija se najčešće preporučuje kod bolesti vena i za zaštitu imuniteta i krvnih žila.

Vitamin C dolazi u kombinaciji i s mineralima poput kalcija. Ova kombinacija se preporučuje kod alergija i promuklosti. Dječje formule vitamina C dolaze u sirupima ili Salvit Cink + vitamin C gumenim bombonima.

Koliku važnost vitamin C ima za organizam pokazuje njegova veza s drugim vitaminima i mineralima. Gotovo je nemoguće liječiti anemiju i nedostatak željeza bez vitamina C. Prije uzimanja samog željeza preporučuje se uzeti i vitamin C radi njegove apsorpcije. Napredniji dodaci prehrani sa željezom sadrže i vitamin C. To su Floradix tonik i Herba Fe kapsule.

Kada su spoju s vitaminom C, vitamin E i beta karoten imaju mnogo bolje djelovanje nego kada se uzimaju samostalno. Ovi vitamini zajedno djeluju mnogo snažnije protiv slobodnih radikala i štite organizam od oksidativnog stresa.

Koji su prirodni izvori vitamina C?

Iako limun asocira kao najbolji izvor vitamina C ipak ga najviše ima u aceroli, američkoj višnji. Ona sadrži čak 1700 mg na 100 g, a limun tek 77 mg. Veće količine vitamina C možemo pronaći u zelenom povrću, bobičastom i citrusnom voću.  

Acerola ili američka višnja sadrži najveću količinu vitamina C u prirodi

Od povrća najznačajnije količine vitamina C nalazimo u brokuli, kelju, crvenoj paprici, kupusu, rajčici, zelenom lisnatom povrću, cvjetači i špinatu. Od voća vitamin C najviše se nalazi u acerolilimunu, naranči, grožđu, grejpu, mandarini odnosno citrusima te u bobičastom voću poput jagoda, aronije, malina, borovnica, ribizla, acai bobica.

Biljke koje sadrže vitamin C su maslačak, korijen čička, sjeme komorača, preslica, kelp, stolisnik, kopriva, peršin, lišće maline, bazga. Čaj od bazge je vrlo koristan u stanjima prehlade i gripe i to zbog vitamina C koji smanjuje temperaturu i jača organizam.

Kako bi se sačuvala što veća količina vitamina C, voće i povrće potrebno je jesti svježe. Dugotrajnim stajanjem nakon branja, voće i povrće gubi sve više vitamina C pa je prilikom kupnje dobro provjeriti svježinu namirnica. Također, količina vitamina i minerala u voću i povrću može varirati, ovisno o kvaliteti tla i klimatskim promjenama. 

Iako se vjerovalo da se kuhanjem gube vitamini, vitamin C je nestabilan tek na temperaturi od 190°C, a kuhanjem se postiže temperatura oko 100C°. Njegove količine gube se dužim kuhanjem, no to ne vrijedi za sve povrće. Primjerice, brokula za razliku od drugog povrća i voća najduže zadržava vitamin C.

Još uvijek se vode znanstvene rasprave o stabilnosti vitamina C u namirnicama koje držimo u hladnjaku. Jedni zagovaraju mišljenje da se čuvanjem u hladnjaku gube značajne količine vitamina C, a drugi ipak ne. Mi vam možemo preporučiti da birate što svježije povrće i povrće i provjerite njihovo podrijetlo, a sve kako bi dobili što veće količina vitamina C i drugih vitamina i minerala i da birate kvalitetne dodatke prehrani.

Pronađite svoj vitamin C

Komentari
Želite ocijeniti i komentirati objavu?

Vaša ocjena

Vaš email koristiti će se samo u svrhu odgovaranja na Vaš komentar.
Drugi su komentirali…
Nema komentara. Budi prvi!
Newsletter
Primajte na mail besplatno savjete i obavijesti o akcijama
Klub vjernih kupaca
Učlanite se i ostvarite popust od minimalno 5% pri svakoj kupnji
Besplatno se učlani u klubSaznaj više o klubu
Zatvori

Nužni kolačići su nam potrebni kako bi stranica funkcionirala na ispravan način te kako bismo u što većoj mjeri održali sigurnosne standarde pridržavajući se svih važećih propisa.

Ova kategorija kolačića može se nazivati i tzv. kolačićima treće strane. Funkcionalni kolačići nam omogućuju da se na web servisu sačuvaju informacije koje su prethodno upisane (primjerice korisničko ime ili jezik) te da poboljšaju mogućnost pružanja bolje usluge. Moramo vas obavijestiti da prilikom korištenja ove kategorije kolačića dolazi do prijenosa podataka u treće zemlje.

Ova kategorija kolačića može se nazivati i tzv. kolačićima treće strane. Kolačići društvenih mreža i marketinški kolačići se koriste u svrhu reklamiranja i prilagođavanja sadržaja korisniku. Koriste se i za ograničavanje oglasa. Moramo vas obavijestiti da prilikom korištenja ove kategorije kolačića dolazi do prijenosa podataka u treće zemlje.