0 Košarica
0
Početna Savjeti i novosti Zašto bi trebali uzimati cink?

Zašto bi trebali uzimati cink?

Cink je važan mineral koji unosimo hranom
11. rujan 2020.

Iako ga ljudi uglavnom vežu za imunitet, mineral cink ima višestruku ulogu u organizmu čovjeka. Često dolazi u raznim kombinacijama, s drugim i vitaminima i mineralima. Kroz razna istraživanja otkrivena je važnost cinka kod mnogih bolesti, a njegov nedostatak može ometati osnovno funkcioniranje organizma.

Doznajte zašto ga svi preporučuju i koji dodaci prehrani sadrže najbolji oblik cinka.

Što je cink

Cink i njegova važnost otkriveni su u 18.stoljeću. On je jedan od minerala u tragovima koji je potreban organizmu i sudjeluje u brojnim procesima i funkcijama. Konstitutivni je sastojak inzulina, spolnih hormona i hormona rasta te mnogih enzima. Nalazi se u kostima i mišićima, prostati, jetri, eritrocitima i leukocitima

Otkrivena je njegova važnost pri apsorpciji vitamina A te održavanje nivoa vitamina E u organizmu.

Mineral cink otkriven je prije dva stoljeća.

Neophodan je za sintezu proteina, stvaranje kolagena i kostiju. Zaslužan je za osjet okusa i mirisa te rast i diobu stanica. Istraživanja su pokazala važnost ovog minerala u održavanja balansa i nivoa bakra čiji je manjak jedan od uzročnika  pojave artritisa te povezanost cinka i psiholoških poremećaja, paranoje te anoreksije.

Cink je neophodan za održavanje kiselo-bazne ravnoteže u organizmu te sprječavanju alergijskih reakcija i kožnih bolesti poput psorijaze.

Značaj cinka u organizmu

Iako se uloga cinka najčešće u organizmu veže za imunološku funkciju, njegova uloga je mnogo veća. Ovo su najvažnije funkcije cinka u organizmu:

Kako prepoznati nedostatak cinka u organizmu

Nedostatak cinka u organizmu manifestira se prije svega gubljenjem osjeta mirisa i okusa. Osobe koje pate od ćelavosti, rijetke i tanke kose mogu također posumnjati na nedostatak cinka u organizmu.
Koža s nepravilnostima, naročito masna koža sklona izbijanju akni, tanki i slabi nokti koji se listaju upozoravajući su znakovi nedostatka cinka te je poželjno provjeriti njegovu razinu u organizmu.

Umor je jedan od indikatora nedostatka cinka.

Drugi mogući problemi s nedostatkom cinka u organizmu su umor, slab imunitet, sklonost infekcijama, gripi i prehladi, herpesu, sporom oporavku od raznih bolesti, problemima s prostatom, alergijama i kožnim bolestima.

Cink ima utjecaj i na zdravlje srca i krvnih žila. Ključan je za metabolizam masti, razgradnju ugljikohidrata i alkohola. Nedostatak cinka često se povezuje s povišenim kolesterolom i dijabetesom.

Reproduktivni sustav muškarca i žene također je usko vezan s cinkom. Za muškarce je neophodan zbog zdravlja i održavanja normalne funkcije prostate, te se nerijetko preporučuje kod neplodnosti i problema s potencijom.

Što uzrokuje nedostatak cinka u organizmu?

Prehrana bi trebala biti glavni izvor cinka, no kada je ona neadekvatna, može doći do nedostatka cinka u organizmu. Niska razina cinka može biti uzrokovana i probavnim tegobama poput proljeva i povraćanja, infekcija urinarnog trakta, cirozom jetre, dijabetesom te lijekovima

Konzumacija tvrde vode za piće može također sniziti razine cinka u organizmu, a kava, cigarete i alkohol su najveći "iscrpljivači" cinka u organizmu.

Mnogima omiljen napitak može sniziti razinu cinka

Dokazano je da niske razine cinka mogu biti uzrokovane i kroničnim alkoholizmom. Alkohol uzrokuje zastoj metabolizma i dovodi do poremećaja razine cinka u organizmu. Ciroza jetre je usko vezana za nedostatak cinka. Pušači su također izloženi prevelikom riziku od nedostatka cinka. 

Najbolji izvor cinka - raznovrsna prehrana

Cink možemo pronaći u pivskom kvascu, ribi, morskoj hrani, jetricama, mesu, jajima, avokadu, zelenom lisnatom povrću, grašku, gljivama i sjemenkama. Osim toga, cink je zastupljen u krumpiru, rajčicama, krastavcima, a od riba najviše cinka sadrže sardine, tuna, kamenice i školjke.

Sjemenke suncokreta, lana, bundeve i chia sjemenke su bogate cinkom pa ih se preporučuje uzimati u njihovom izvornom obliku ili u obliku nerafiniranog ulja. Cjelovite žitarice, orašasti plodovi, sojin lecitin i alga kelp su također bogati izvori cinka. Od biljaka cink je najviše zastupljen u sikavici, kadulji, peršinu, šipku, korijenu čička, alfa alfi i kamilici.

Riba i morski plodovi odlični su izvori cinka

Cink se prirodno nalazi u velikom broju namirnica i raznovrsna i redovita prehrana trebala bi moći zadovoljiti potrebe za cinkom prosječne osobe. No, užurban stil života, visoke količine stresa i zanemarivanje zdrave prehrane najčešći su razlozi zašto se pojedinci okreću dodacima prehrani s cinkom.

Dodaci prehrani s cinkom

Kao dodatak prehrani cink je dostupan samostalno ili u kombinaciji s drugim vitaminima i mineralima. Solgar cink i Twin Lab cink kapsule sadrže optimalnu dozu cinka. Najbolji oblik cinka je kelirani cink zbog njegove odlične iskoristivosti u organizmu.

Stručnjaci već duže preporučuju uzimanje cinka u kombinaciji s vitaminom C ili selenom za vrijeme gripe i prehlade. To će pojačati imunitet, potaknuti brži oporavak i spriječiti druge komplikacije i infekcije. Osobama kojima često izbija herpes preporučuju se dopune cinka kako bi ojačale imunološki sustav. Hermes Biolectra Immun direkt sadrži minerale cink i selen, a korisna je dopuna kod učestalih infekcija i za jačanje imuniteta.

Cink vrlo često dolazi u kombinaciji s magnezijem i kalcijem. Floradix kalcij, magnezij i cink je tekući dodatak prehrani prilagođen djeci i odraslima kojima nedostaje tih minerala. Solgar Ca, Mg i Zn je kombinacija važnih minerala u tabletama koja doprinosi izgradnji kostiju i zglobova, kiselo-baznoj ravnoteži u organizmu te odvijanju drugih metaboličkih funkcija.

Dodaci prehrani osiguravaju preporučene dnevne razine minerala

Dječje dopune cinka nalaze se u Salvit cink + vitamin C bombonima koje se preporučuju za jačanje imuniteta. Imunosal sirup je specijalna formula za jačanje imuniteta koja pored cinka, vitamina C, B kompleksa sadrži minerale i beta glukan.

Za reproduktivni sustav muškarca, kod problema s neplodnošću preporučuju se Profertil kapsule koje sadrže i mineral cink. Za bolje zdravlje prostate preporučuju se dodaci prehrani koji sadrže ekstrakte ljekovitih biljaka i cink za maksimalni učinak.

Preporučena dnevna doza cinka je od 8 - 15 mg. Kako i kod ostalih dodataka, potrebno je uzimati samo preporučene dnevne doze jer prevelike doze mogu biti toksične i izazvati povraćanje.

KLIK do cinka

Komentari
Želite ocijeniti i komentirati objavu?

Vaša ocjena

Vaš email koristiti će se samo u svrhu odgovaranja na Vaš komentar.
Drugi su komentirali…
Nema komentara. Budi prvi!
Newsletter
Primajte na mail besplatno savjete i obavijesti o akcijama
Klub vjernih kupaca
Učlanite se i ostvarite popust od minimalno 5% pri svakoj kupnji
Besplatno se učlani u klubSaznaj više o klubu