Početna Savjeti Znate li zašto je važan vitamin D?

Zašto koristiti vitamin D?

Vitamin D je izrazito važan vitamin za zdravlje čovjeka. U tijelu je potreban za mineralizaciju kostiju a vrlo često se preporučuje kod kroničnih i malignih bolesti. Djeci se daje već od rođenja jer doprinosi normalnom rastu i razvoju. Nazivamo ga sunčanim vitaminom jer sunce potiče njegovu proizvodnju. Provjerite što još vitamin D može učiniti za vaše zdravlje...

Vitamin D sve donedavno nije bio tako cijenjen vitamin. Nakon otkrića njegove dobrobiti za opće zdravlje čovjeka, pristupilo se mnogim istraživanja kako bi se zaista dokazala njegova učinkovitost.

Vitamin D se u tijelu stvara pomoću sunca a masnija hrana također je bogat izvor vitamina D. Ipak neke osobe spadaju u rizične skupine kojima se preporučuje njegov dodatni unos.

Kakva je uloga vitamina D u organizmu čovjeka i kako nam on može pomoći kod teških i kroničnih bolesti?...

Značajke vitamina D 

vaznost-vitamina-d

Za razliku od drugih vitamina i minerala vitamin D se sintetizira u organizmu pomoću sunčevih zraka. Stvara se u koži za vrijeme izloženosti suncu. Zanimljivo je da vitamina D u organizmu ne može biti viška jer tijelo regulira njegovu količinu.

Iako spada u vitamine, vitamin D po svojoj strukturi i obilježjima više nalikuje hormonu nego vitaminu. U organizmu ima značajnu ulogu zbog čega su u novije vrijeme provedena mnoga istraživanja o njegovoj dobrobiti. 

Prije svega u organizmu je potreban za apsorpciju kalcija. U nedostatku vitamina D kalcij se ne može apsorbirati pa ljudi obolijevaju od osteoporoze. Istražena je i dokazana njegova djelotvornost i uloga kod malignih oboljenja, autoimunih bolesti ( reumatoidni artritis, multipla skleroza, lupus..).

Potrebno je dugo vremena da bi nadomjestili nedostatak vitamina D u organizmu. Čak 40% ljudi ima manjak ovog vitamina i to posebno u zimskom razdoblju. 

Kome najviše nedostaje vitamina D?

Kome-je-koristan-vitamin-d

Rizične skupine kojima je utvrđen nedostatak vitamina D su prije svega trudnice i djeca. Tek rođenoj djeci se daje vitamin D u kapima zbog sprječavanja kasnijeg oboljenja kostiju i pojave drugih bolesti. Vitamin D doprinosi razvoju i mineralizaciji kostiju.

Osobe koje nisu često izložene  suncu imaju manjak vitamina D u organizmu. Starije osobe u domovima, raznim institucijama, osobe koje žive u gradovima s puno smoga kao i one koje prečesto koriste zaštitna sredstva za sunčanje imaju veliki rizik od nedostatka vitamina D u organizmu. 

Sredstva za zaštitu od sunca smanjuju apsorpciju vitamina D. Naravno, što je veći zaštitni faktor manje se vitamina D stvara u organizmu. Pritom ne mislimo da se ne trebate zaštititi od sunca ali svakodnevno izlaganje suncu bez zaštitnog sredstva do 15 minuta bit će korisno za sintezu vitamina D.

Osobe s tamnijom puti također imaju otežanu apsorpciju vitamina D pa im se preporučuje unositi ga u obliku dodatak prehrani. Istraživanja su pokazala da primjerice crnci imaju najveći postotak oboljenja od raka prostate a za čiji uzrok se smatra i nedostatak vitamina D.

Kod kojih bolesti se vitamin D najviše preporučuje?

Vitamin-d-kao-prevencija-osteoporoze

U novije vrijeme dokazana je učinkovitost vitamina D u prevenciji i smanjenju rizika od mnogih bolesti. Bolesnici koji boluju od autoimunih i kroničnih bolesti kakva je multipla skleroza, lupus, reumatoidni artritis, dijabetes tipa 1, trebaju uzimati ovaj vitamin. 

Njegov pojačan unos u slučaju malignih oboljenja poput raka dojke i raka prostate u zadnje vrijeme dobiva na značenju. Pojačan unos vitamina D preporučuje se osobama s bolestima probavnog sustava ( Chronova bolest, celijakija, bolesti gušterače...). U ovom slučaju potreban je unos vitamina D zbog ovisnosti o njemu u procesu apsorpcije u kojoj vitamin D sudjeluje. Jedna od njegovih uloga je sprječavanje nastanka osteoporoze. 

Vjerojatno njegova najveća primjena kao samostalnog dodatka prehrani ili u kombinaciji s mineralom kalcijem je upravo u prevenciji osteoporoze i održavanje kostiju zdravim. 

Vitamin D se također preporučuje svim osobama koje imaju slab imunitet i kronične bolesti. Finska istraživanja su pokazala da djeca koja su uzimala vitamin D imaju za čak 90% manji rizik od nastanka dijabetesa od onih koja nisu uzimala.

Koji su najbolji izvori vitamina D3?

izvori-vitamina-d-u-hrani

Vitamin D se najbolje sintetizira u organizmu pomoću sunčevih zraka. U zimskom razdoblju to je slabije kada se i preporučuju dodatni unosi vitamina D. Vrlo malo je načina na koji se vitamin D može unijeti hranom. Vitamin D je topiv u mastima pa je masnija hrana odličan izbor za povećanje njegove koncentracije u tijelu. 

Najboljim izvorom vitamina D smatraju se riba,  riblje ulje ( ulje bakalara ), losos, tuna i sardine. Dakle sva masnija riba je bogata vitaminom D. Mlijeko i mliječni proizvodi, jaja, gljive i pileća jetrica su također dobri izvori vitamina D.

Nerijetko se događa da navedena hrana nije čest izbor mnogima, posebno onima koji izbjegavaju mliječne proizvode zbog problema s laktozom, zatim onima koji ne vole ribu niti mliječne proizvode, pa je koncentracija vitamina D u tih osoba znatno smanjena.

Koja je dnevna doza vitamina D?

Dnevna-doza-vitamina-d

Američke i europske smjernice za dnevni unos vitamina D su različite. U američkim smjernicama ta količina je mnogo veća od onih u europskim. No ta se količina i u europskim smjernicama značajno povećava a upravo zbog mnogih dokazanih pozitivnih učinaka vitamina D na zdravlje čovjeka.

Po europskim standardima dnevna količina vitamina D za dojenčad je 400 i.j. a za odrasle 200 i.j. Naravno taj broj je mnogo veći i povećava se a s obzirom na faktore rizika kojima je osoba izložena ili već postojećim bolestima koje ima. Tako se za osobe u riziku dnevna doza povećava a iznosi od 1500 do 2000 i.j. Vremensko razdoblje pojačanog unosa vitamina D treba ograničiti na 6 tjedana.

Kako znati da nam nedostaje vitamina D u organizmu? Koncentracija vitamina D određuje se iz uzroka krvi. Nekada se taj status određivan samo kod osoba koje su imale veliki rizik od osteoporoze a danas sve češće zbog otkrivene dobrobiti ovog vitamina za organizam. 

Za određivanje nedostatka vitamina D u organizmu uzet ćemo samo jednu srednju vrijednost. Tako osobe koje imaju koncentraciju vitamina D u krvi ispod 75 nmol/L imaju manjak odnosno deficit tog vitamina. 

Najbolji dodaci prehrani s vitaminom D

Dodaci-prehrani-s-vitaminom-d

Svakodnevni boravak na suncu osigurat će dovoljan unos vitamina D za zdrave osobe. Za one koji imaju povećan rizik od nastanka bolesti ili već imaju određene bolesti vitamin D se preporučuje u obliku dodataka prehrani. Naravno isto vrijedi za one koji su slabo ili gotovo nikako izloženi suncu te kod kojih postoji bilo koji oblik ometanja sintetiziranja vitamina D u tijelu.

Solgar Vitamin D je dodatak prehrani za nadomjestak ovog važnog vitamina dobiven iz ulja jetre ribe a sadrži optimalnu dozu koja se sastoji u samo jednoj kapsuli dnevno a iznosi 400 i.j.. 

Za djecu, dojenčad preporučujemo Salvit Omega 3 + vitamin D u obliku kapi. Ove kapi namijenjene su djeci od 12 mjeseci starosti a preporučuju se za normalan rast i razvoj. Doza od 0.5 ml dnevno neovisno o obroku dovoljna je da zadovolji dnevne potrebe djece za vitaminom D. 

Babytol D3+K1 su twist-off kapsule namijenjene djeci a sadrže preporučenu dnevnu dozu vitamina D i K potrebnih za zdravi razvoj djeteta.

Vitamin D je potreban kako bi se kalcij što bolje iskoristio u organizmu. Neophodan je dakle za očuvanje kostiju zdravim kao i za prevenciju osteoporoze koja najviše pogađa žene. Za zdravlje kostiju uvijek birajte dodatke prehrani koji uz kalcij sadrže vitamin D3. Najbolji oblik kalcija je citrat a možete ga naći u Solgar Kalcij citrat + vitamin D 3 tabletama. Natural Wealth K2D3 ili Herbiko K2D3 također su dobri dodaci prehrani za zdravlje kostiju.

TwinLab Kalcij + vitamin D3 je visokokvalitetni dodatak prehrani koji doprinosi izgradnji i zdravlju kostiju. Potrežite i TwinLab kombinaciju magnezija, kalcija i vitamina D3 u tekućem obliku koji je idealan za one koji ne mogu gutati tablete. 

Antioksidanti pojačavaju stvaranje vitamina D u tijelu. Astaksantin i beta karoten se najčešće koriste za zaštitu kože i organizma od slobodnih radikala a pojačavaju apsorpciju vitamina D.

Vitamin D: Saveznik za dobro zdravlje

Komentari

Vaša ocjena

Vaš email koristiti će se samo u svrhu odgovaranja na Vaš komentar.
Drugi su komentirali…
Nema komentara. Budi prvi!